Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl

Mariusz Zielke

Szef KNF wycofał pozew z sądu. Zaraz po tym spadła na nas prawdziwa lawina pozwów IDM.

REKLAMA

IDM S.A. oraz Electus S.A. (grupa IDM) zarzucili NGI24.pl pozwami o naruszenie dóbr osobistych – jeden proces wytoczono nam w... Gdańsku, cztery w Warszawie (dwa karne prywatne akty oskarżenia za rzekome pomówienie i dwa cywilne za naruszenie dóbr osobistych). Wszystkie pozwy wpłynęły do nas jednocześnie na początku wakacji (jeden nie został nam doręczony). Na odpowiedzi na nie sąd wyznaczył nam krótkie terminy (7 dni w procesach karnych, 21 dni w cywilnych), co zważywszy na objętość materiałów, ilość dowodów oraz upływ czasu od publikacji, jest znacznym utrudnieniem dla redakcji.

 

Już przygotowane odpowiedzi na dwa pozwy Electusa mają łączną objętość blisko 50 stron bez dowodów (łącznie z załącznikami dwa razy więcej). Odpowiedź na pozew IDM będzie jeszcze obszerniejsza. A teksty, których dotyczą pozwy, były publikowane wiele miesięcy temu (pozew IDM dotyczy tekstów publikowanych od lipca do jesieni 2009 r.; pozew Electusa artykułów z lutego 2010).

 

W czasie, gdy grupa IDM zakładała nam sprawy pozew z sądu przeciw nam o naruszenie dóbr osobistych wycofał Stanisław Kluza. Co ciekawe, przewodniczący KNF popełnił w swoim pozwie identyczny błąd, jak prawnicy reprezentujący IDMSA. Obie strony (działające niezależnie) wskazały adres pozwanego (autora artykułu) w Piasecznie, na ulicy Chopina, choć autor (pozwany) nigdy z tym adresem nie miał nic wspólnego. Stanisław Kluza pozew złożył w październiku 2009 r. Na pierwszą rozprawę (w pierwszym kwartale 2010 r.) nie przyszedł z powodu posiedzenia w KNF. Na drugiej rozprawie (22 czerwca 2010 r.) przewodniczący KNF także się nie pojawił, a sąd przekazał nam dokument o cofnięciu pozwu. Stanisław Kluza uznał w nim konstytucyjną wartość wolności prasy i swobody wypowiedzi. Jednak przez takie działania sprawa szefa KNF (jego inwestycji, portfela i  decyzji w sprawie kontroli, prospektów i szkoleń, które opisywaliśmy) wciąż pozostaje niewyjaśniona.

 

Mamy nadzieję, że uda się ją wyjaśnić w toku procesu o naruszenie dóbr z powództwa IDMSA. Szanujemy prawo każdej osoby i firmy do dochodzenia swoich praw w sądzie. Zupełnie niezrozumiałe jednak jest, dlaczego dom maklerski z Krakowa pozwał nas w Gdańsku, a nie w Warszawie, a jego spółka zależna składa aż cztery pozwy w tej samej sprawie. Mnożenie dokumentów z pewnością nie przybliży nas do wyjaśnienia podstawowych kwestii poruszanych w naszych artykułach, o co apelujemy do władz od wielu miesięcy. Prowadzenie sprawy w Gdańsku utrudni nam obronę, prezentację argumentów i przesłuchania świadków, z których większość będzie musiała dojeżdżać z Warszawy. W Warszawie ponadto sprawy te wyjaśnia Prokuratura Okręgowa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów oraz Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 

Dlatego liczymy na przekazanie sprawy sądowi w stolicy.
Niepokoi nas też to, że IDM wnosi o prowadzenie sprawy przy drzwiach zamkniętych (czyli niejawnie), co jest całkowicie niezrozumiałe, gdyż nasze teksty dotyczyły spraw i działań urzędników państwowych. Oczekiwaliśmy i oczekujemy wyjaśnień dotyczących spraw publicznych, a nie motywów działania maklerów i spółki komercyjnej.

 

Dodatkowo NGI24 otrzymało postanowienie o zabezpieczeniu powództwa, w którym sąd zakazuje nam rozpowszechniania w jakikolwiek sposób informacji, sugestii i zarzutów:

- rzekomego uprzywilejowania Pana Stanisława Kluzy przy transakcji zakupu akcji w Domu Maklerskim IDM S.A. oraz wynikającego z powyższego i z zarządzania jego portfelem inwestycyjnym faworyzowania powoda przez KNF oraz Stanisława Kluzę.

- jakichkolwiek związków Domu Maklerskiego IDM S.A. z tzw. "aferą stoczniową"

- ponoszenia przez powoda odpowiedzialności z tytułu nieumieszczenia w prospektach emisyjnych informacji o doświadczeniu zawodowym członków organów spółek do chwili prawomocnego zakończenia postępowania.

Choć w naszych tekstach znalazły się tylko prawdziwe informacje, a powyższe zarzuty są nadinterpretacją zawartych w nich informacji i opinii, zmuszeni jesteśmy zawiesić emisję części (fragmentów) naszych artykułów do czasu zakończenia procesu lub zmiany decyzji sądu w zakresie zabezpieczenia.

Spółka z grupy IDMSA – Electus – oraz jej były prezes Marek Falenta, wytoczyli nam z kolei procesy o naruszenie dóbr i pomówienie za opisanie sprawy długów prezesa, konfliktu w ZNTK Nieruchomości oraz sprawowania funkcji prezesa spółki przez Marka Falentę mimo skazania prawomocnym wyrokiem sądu za oszustwo (pomoc w wyłudzeniu kredytu), czego zakazuje Kodeks spółek handlowych. Przypomnijmy, że Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała niedawno o bezprawnym działaniu Electusa właśnie w kwestii informowania rynku o podnoszonych przez nas sprawach, a Marek Falenta zrezygnował z funkcji prezesa tuż przed otrzymaniem nieprawomocnej decyzji KRS o wykreśleniu prezesa. KNF wskazywał także na dodatkowe ryzyko w tej sprawie: uznania papierów wartościowych „za nieistniejące lub obarczone wadą prawną mającą istotny wpływ na ich ocenę”.

 

Podkreślamy jeszcze raz, że nasze artykuły w szczególności dotyczyły decyzji lub braku decyzji i postępowania urzędników państwowych. Postaramy się dogłębnie wyjaśnić wszystkie opisywane fakty, w tym m.in. status prawny obligacji Electusa, zaniechania przeprowadzenia kontroli w IDMSA przez KNF oraz zaniechania przeprowadzenia kontroli działań urzędników pobierających wynagrodzenie za szkolenia dla klientów IDMSA i innych spółek. Przygotowujemy też kolejne artykuły śledcze o jakości nadzoru nad rynkiem kapitałowym w Polsce oraz transakcjach spółek publicznych.

18 lipca 2010 19:44

dodajdo Wyślij link Drukuj Pobierz jako PDF

uwaga: NGI sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii internautów. Osoba zamieszczająca opinie zawierające treści zabronione przez prawo, obraźliwe, wulgarne, naruszające zasady współżycia społecznego albo naruszające prawa NGI sp. z o.o. lub innych podmiotów może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.

tytuł komentarza

autor

komentarz

Kod z obrazka (wymagany)


to proste odpowiedzialność za słowa Anonim (18 lipca 2010 21:31)
Sąd rozstrzygnie , jak się coś publikuje to trzeba się liczyć z odpowiedzialnością . To jedno , sąd rozstrzygnie kto ma rację to drugie . A czytelnicy na podstawie wyroku wyrobią sobie opinie jak traktować portal . To trzecie . Osobiście nie chciałbym aby wyszło , że jest to ICT Fakt . Choć jakoś te 20 lat niepodległości nakazuje ostrożność wobec wypracowań "obiektywnych i niesponsorowanych" tzw. dziennikarzy śledczych
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl M.L. (19 lipca 2010 7:29)
Uprzejmie proszę o podanie ewentualnych dat rozpraw w postępowaniach, ponieważ chciałbym uczestniczyć w postępowaniach sądowych i ocenić na własne oczy, po której stronie jest prawda.

W przypadku uznania, że nie naruszy to zabezpieczenia, uprzejmie proszę o zamieszczanie wszelkich dokumentów procesowych (w szczególności pozwów IDM) jako skanów na stronie NGI.

Jednocześnie życzę redakcji wytrwałości. Postępowania tego typu w Polsce są strasznie długie, a w niektórych postępowaniach sprawiedliwość w dziedzinie wolności słowa można jedynie wymierzyć przed ETSem.

Pozdrawiam gorąco,
Czytelnik
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (19 lipca 2010 9:36)
Może ktoś wreszcie nauczy ngi24 odpowiedzialności za to co piszą. Pieniądze za sponsorowane artykuły chyba nie wystarczą na dobrego prawnika na tyle rozpraw...
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (20 lipca 2010 12:04)
No cóż, taki los dziennikarza. Pokazać prawdę jest trudno, czy tak na prawdę łatwo? Powodzenia życzę NGI24.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (20 lipca 2010 13:30)
zabezpieczenie powództwa to najczęściej typowy wniosek razem z pozwem, służy do niego zażalenie do sądu wyższej instancji i nie spotkałem się z sytuacją aby zabezpieczenie powództwa do czasu rozstrzygniecia wniosku przez SA miało status natychmiastowej wykonalności.
Chyba że w tym przypadku jest inaczej.
podajcie terminy Anonim (20 lipca 2010 13:45)
warto aby sprawa była publiczna, niejawność jest z automatu w sprawach o pomówienie i to decyzja poszkodowanego, że nie chce jawności, ale w cywilnych postepowaniach sprawy sa jawne - wątpliwe aby sąd zdecydował o wyłaczeniu jawności sprawy cywilnej z uwagi na wniosek np. spółki publicznej :)
Kluza & Co wreszcie się wytłumaczą OFE Dealer (20 lipca 2010 15:21)
Jak się jest przekrętaczem to trzeba się z tym liczyć, że nie każdego dziennikarza da się przekupić lub zastraszyć. O tym Stasio i koledzy z biura zapomnieli. Teraz wyjaśnią wszystko przed sądem. Brawo NGI !!!

Wszystkie instytucje działające na rynku kapitałowym wiedzą co Stasio ma za uszamI. Jeszcze wolą milczeć.... ale już niedługo.
sprawy cywilne są jawne Anonim (20 lipca 2010 15:32)
także o dobra osobiste,
za wyłaczeniem jawności musi przemawiać ważny interes, np. dowody w postaci nagrań pornograficznych z udziałem powoda, wtedy są postępowanie w trybie niejawnym.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (21 lipca 2010 23:28)
Panie Mariuszu! Czy chce pan powiedzieć że Kluza i Grupa IDM korzystają przy pozwach przeciwko ngi24 z tej samej (błędnej) bazy danych lub nawet może z tego samego prawnika?

To się nazywa biznesowo-urzędnicza kooperacja!!!! Może warto aby ustalili sobie też wersję jak to było z tym prospektem Electusa :-)
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl US (23 lipca 2010 5:05)
Panie Mariuszu, nich Pan się nie poddaje.
Widać prawda zabolała IDM, rozdrażniła złodziei.
Może nie żyjemy w sprawiedliwym państwie, ale to co Pan robi, na pewno czyni go lepszym.
Komieczna zmiana przepisów Anonim (23 lipca 2010 11:27)
Opisany kazus pokazuje, że konieczne są zmiany w prawie. Osoby wytaczające sprawy o ochronę dóbr osobistych powinny w przypadku oddalenia zarzutów płacić zadośćuczynienie - w relacji do majątku, kapitałów włąsnych.
Inaczej powód moze próbować zamykac usta poprzez hurtowe wnoszenie spraw.
Należałoby przygotować pisma do parlamentarzystów i organizacji publicznych.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Rybka (27 lipca 2010 7:44)
Pan Marek Falenta - człowiek o twarzy chomika, no więc czego się spodziewacie?
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl bankier (29 lipca 2010 11:41)
Dla mnie ciekawe dlaczego Grupa IDM chce przy drzwiach zamkniętych? Czy jest coś wstydliwego?
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Gal Anonim (5 sierpnia 2010 8:58)
Sprawa sie zapewne rozmyje tj. IDm nic nie wskora, ale NGI tez niczego nie wyjasni. Klasyczny pat ktory kazda ze stron bedzie inaczej interpretowac.

Niemniej dobrze ze ktos zajal sie p. Kluza i profesjonalizmem KNFu. Ciekawi mnie tylko kiedy przestanie im dopisywac szczescie moze w sprawie SKOKow, bo tam smierdzi na odleglosc ukladami.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Makler (6 sierpnia 2010 8:57)
UWAGA! Obecnie dzieje sie rzecz bardzo niepokojąca. GPW i Izba Domów Maklerskich chce w porozumieniu z Kluza przejąc egzaminowanie Maklerów i Doradców. Oczywiście widzą w tym bardzo dochodowy biznes bo wiedza że jak stracą państwowe posadki nikt normalny ich nie zatrudni... To się ociera o nielegalny lobbing żeby państwowa instytucja prekazywała komu chce dochodowy biznes instytycji prywatnej- pinieważ giełda niebawem zostanie zprywatyzowana, jaka jest Instytut Rynku Kapitałowego (instytucja która została powołana 3 lata temu i od tamtej pory nie prowadzi zadnej dzialności przejadając państwowe pieniądze)
Powodzenia dla Ciebie Mariuszu Anonim (7 sierpnia 2010 21:43)
Mam nadzieję że sprawa się wyjaśni i prawda wyjdzie na jaw. Powodzenia i wytrwałości w walce z IDM. Proszę w miarę możliwości o zamieszczanie nowych newsów, bo troche źródło ciekawych informacji wyschło :-(((
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (9 sierpnia 2010 10:28)
Panie Zielke, skoro jest Pan pewien, że nie dopuścił się żadnych nadinterpretacji, to po co wylewanie tych żali... Udowodni Pan w sądzie swoją niewinność, bo czy to będzie sąd w Gdańsku czy w Warszawie na pewno wyrok zapadnie sprawiedliwy. Zamknięte drzwi sali sądowej również nie powinny stanowić dla Pana takiego problemu. Przecież nazywa się Pan dziennikarzem śledczym, więc poradzi sobie Pan z tą niedogodnością. Swoją drogą - przegrana może oznaczać koniec Pana kariery i może stąd ta panika...
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Zbyszek (10 sierpnia 2010 9:50)
po tonie i treści widać że autorem powyższego mejla ("anonim" z 9 sierpnia) jest przestępca Marek F., skazany prawomocnym wyrokiem sądu. Jak znam Marka, według jego logiki Zielke powinien może uznać za akceptowalną także sytuację, w której sędzia jest znajomym gdańskich prawników IDM :-))
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (13 sierpnia 2010 6:51)
NGI jest skończone, widać po liczbie artykułów które publikują. Tak to jest jak się szuka taniej sensacji i naciąga fakty. Szkoda, że po fajnym starcie tak to kolega Zielke zniweczył. Może trzeba było zatrudnić prawdziwych fachowców dziennikarzy, a samemu tylko administrować portalem...
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (14 sierpnia 2010 13:16)
Nie wiem czy NGI jest skończowe, ale zgadzam się w 100%, jest że start był bardzo dobry, bo NGI jako jedyne medium odważył się opisać skandaliczną sytuację w polskim nadzorze finansowym.

Może teraz piszą mniej, bo jest okres wakacyjny. Z drugiej strony lepiej nie pisać jeśli nie ma nic ciekawego.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (16 sierpnia 2010 7:29)
Oj ciekawe rzeczy są w CSIOZ! Bardzo ciekawe. Jakieś zbiorowe pozwy przeciwko dyrekcji. Koleje kontrole!
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl fundman (20 sierpnia 2010 18:46)
Powołajcie na świadków " zorientowanych " inwestorów to ten proces to będzie Hit . Opowiemy trochę " ciemnemu ludowi " co to jest RYNEK KAPITAłOWY , GIEłDA ,NEW CONNECT, SOBOLEWSKI ,KLUZA ,ABRATYNSKIE I LESZCZYNSKIE i reszta tych przekrętasów .
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl lelek (27 sierpnia 2010 19:26)
teraz będzie cisza w KNF-ie jeszcze głębsza niż jest ........ mąż Pani Borowiec, która jest dyrektorem Gabinetu Komisji, biura bezpośrednio współpracującego z panem Kluzą, został Przewodniczącym Rady Nadzorczej TVP. A Pani Borowiec jak jeździ samochodem służbowym męża do pracy i z pracy, przypominam pracująca w KNF-ie, dalej będzie jeździła na koszt podatników i z ogólnym nieszczęściem na twarzy
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl weteran KPWiG (28 sierpnia 2010 12:55)
....i dalej okradają ten kraj jak tylko się da. A normalny obywatel słyszy od rządzących, że trzeba podnieść podatki (VAT, akcyza, itd.), wydłużyć wiek emerytalny, itp.

Może pani Borowic powinna umówić się na konsultację z panem Gomołą (szef Rady Etyki na rynku finansowym i bliski kolega Kluzy) aby ustalić jak zatuszować tą defraudacje funduszy publicznych/TVP.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl bertollini (12 września 2010 10:59)
Od NGI24 od początku zalatywało niezbyt elegancko. Trudno się pozbyć wrażenia, że cały portal powstał tylko po t,o by walczyć z Kluzą i załatwić IDM. Teraz już mniej piszą, bo zadanie w znacznej mierze wykonane. A faceci z IDM słusznie oddali sprawę do sądu. Co im zostało?
Kluza jest powszechnie oceniany jako sprawny nadzorca rynku i zawodowiec. IDM dobrze radzi sobie na rynku, ma wiernych klientów i jest przykładem rzadkiego sukcesu wypracowanego wbrew licznym atakom i problemom jakie zapewne z przyjemnością były sponsorowane przez konkurencję. To prawda nie są bezbłędni, Abratański i Leszczyński mają trudne charaktery i wielu ich nie lubi, to prawda czasem jadą po bandzie, ale nie bardziej niż inni uczestnicy rynku. Nie byli wprawdzie w PRL-u współpracownikami SB, ani dobrymi towarzyszami, którym podarowano system bankowy w początkach lat 90, ale trudno, jakoś muszą z tym żyć. I jak widać nieźle sobie radzą. To oczywiście jest strasznie wkurzające.
Jak dziennikarz śledczy mamle, że ma procesy i skarży się, że mu ciężko, to niech robotę zmieni. W Gazecie Finansowej już czekają z otwartymi ramionami, Puls Biznesu też chętnie przyjmie sprawnego opluwacza, jest sporo firm piarowskich, gdzie za pieniądze można nawalać wybrane firmy i ludzi. Jest tyle pięknych zawodów na "d", nie koniecznie trzeba zaraz udawać dziennikarza.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl "przyjaciel" Płocińskiego (17 września 2010 21:28)
Panie Mariuszu! Widać że piarowcy IDMu włączyli się do gry. Wpis bertollini sprawia wrażenie spontanicznego ale jest jednak nieco za długi
Kluza zniknął z pierwszej strony ngi Anonim (8 listopada 2010 22:23)
czy zawarł Pan lub Sovereign Capital porozumienie z IDM?

Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (5 stycznia 2011 13:36)
Niestety znajomość giełdy i transakcji zawieranych na poszczególnych rynkach przez organy kontroli takie jak UKS, ABW czy prokuratura jest bardzo mała. Procesy w sprawach gospodarczych trwaja latami a oszuści zyja w dostatku smiejąc sie wszystkim w twarz. W takich sprawach liczy się czas bo trudno żądać od swiadka po 3-4 latach aby pamietał jak przebiegała transakcja i kto w niej uczestniczył.Apeluje do organów kontroli w tym kraju stwóżcie komórki wyspecjalizowane w obrocie giełbowym, transakcjach na rynkach publicznych i niepublicznych, zweryfikujcie powiązania zawodowe i osobiste członków transakcji i właścicieli spółek giełdowych, niech wreszcie złodzieje idą do więzienia a uczciwi gracze zarabiają na giełdzie
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (5 stycznia 2011 13:37)
KNF już dawno powinno zweryfikować swoje szeregi a sam szef komisji powinien podać się do dymisji
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Anonim (5 stycznia 2011 13:38)
niestety szefowie IDM nie napisali i nie wperowadzili ani jednej spolki uczciwie na GPW. pomagał im w tym szef KNF. wszysce powinni być z tego rozliczeni i pociągnięci do odpowiedzialności a spółka IDM powinna być wycofana z obrotu na GPW
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl M.L. (14 marca 2011 9:19)
Jaki jest stan sprawy? Czy odbyła się jakaś rozprawa? Podobne sprawy zakładają Supłaczowi. I on ponoć przegrał i założyli mu "gag order", a przynajmniej dalszych wypocin nie pisze na ich temat.
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl Mariusz Zielke (18 lipca 2011 17:03)
@L.M.
Aktualnie w dwóch procesach karnych Electus złożył pismo procesowe z modyfikacją zarzutów, w którym z części zarzutów wobec mnie się wycofuje inne doprecyzowuje, w mojej ocenie całkowicie zaciemniając obraz i tak skomplikowanej sprawy i starając się wyczytać w moim tekście wszystko to, czego w nim nie było. Cóż, mam nadzieję, że sędziowie jednak będą oceniać mój tekst, a nie jego "tłumaczenie" z aktu oskarżenia.
Pozdrawiam
Grupa IDM wytacza procesy NGI24.pl czytelnik (26 sierpnia 2011 12:07)
Popieram Pana w tej rozprawie,więcej jawności w polskim życiu prawno gospodarczym.Ps.Wyrok mi się podobał,czekam na kolejną część.Kupię na pewno.Pozdrawiam

Komisja Nadzoru Finansowego odpowiada za bezpieczeństwo rynku finansowego w Polsce. Do dziś nie wyjaśniła jednak kontrowersji we własnych szeregach.
fot. Żelazna Studio